Ο Βουλευτής Πέλλας της Νέας Δημοκρατίας Λάκης Βασιλειάδης τοποθετήθηκε στην ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Θεσμικό πλαίσιο τηλεργασίας, διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα και άλλες ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών».
Ο Λάκης Βασιλειάδης αναφέρθηκε στην επιτάχυνση της ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών λόγω της Πανδημίας, καθώς η ανάγκη για τηλεργασία αυξήθηκε κατακόρυφα. Όπως τόνισε, πρόκειται για μια νέα για τη χώρα μας μορφή εργασίας η οποία βρίσκει ήδη απήχηση στον ιδιωτικό τομέα. Το σύγχρονο Κράτος που οραματίζεται η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας οφείλει να συμπεριλαμβάνει και την τηλεργασία στο Δημόσιο.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
«Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε,
Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, και μόνον το γεγονός ότι τόσο εγώ όσο και αρκετοί ακόμα τοποθετούμαστε σήμερα μέσω τηλεδιάσκεψης στην Ολομέλεια της Βουλής, (κάτι που δεν μπορούσαμε να κάνουμε πριν 15 μήνες) , αρκεί ως απόδειξη της ραγδαίας αύξησης της ανάγκης για τηλεργασία, αλλά και της απότομης ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών στην παραγωγική διαδικασία.
Η προσαρμογή του Ιδιωτικού Τομέα στη νέα αυτή πραγματικότητα που επέβαλε η πανδημία, ήταν άμεση. Οι παρεχόμενες υπηρεσίες μέσω διαδικτύου, αλλά και η τηλεργασία, βιώνουν αυτή τη στιγμή το ξεκίνημα μιας χρυσής εποχής ψηφιακού μετασχηματισμού της παγκόσμιας οικονομίας. Όπως έχω αναφέρει ξανά στο παρελθόν κι όπως βεβαίως έχουν διαπιστώσει και άλλοι συνάδελφοι, οι Κοινωνίες εξελίσσονται και προσαρμόζονται, αλλά η νομοθέτηση για τα νέα αυτά δεδομένα συνήθως έπεται. Και σε αυτή την περίπτωση, λοιπόν, έχουμε μια εξέλιξη που έχει λάβει χώρα με γοργό ρυθμό στην κοινωνία μας και έχουμε -εμείς, τώρα- την ευθύνη να νομοθετήσουμε ένα δίκαιο, λειτουργικό και αποτελεσματικό πλαίσιο για την τηλεργασία.
Η αλήθεια είναι ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στο σύνολό της, με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην αιχμή του δόρατος βεβαίως, είχε ολοκληρωμένο σχέδιο για την ψηφιακή μετάβαση, το οποίο εφαρμόζει από την πρώτη κιόλας ημέρα της ανάληψη της διακυβέρνησης. Πολύ πριν την πανδημία, η ενιαία ψηφιακή πύλη του Κράτους, η Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού, η αναβάθμιση του ενιαίου ασφαλιστικού φορέα σε e-ΕΦΚΑ, αποτελούν τους θεμέλιους λίθους του νέου, ψηφιακού πλέον, οικοδομήματος της δημόσιας διοίκησης. Η κατάργηση του ΦΑΞ, η συγχώνευση εγγράφων και διαδικασιών, ακόμα και το ψηφιακό πιστοποιητικό COVID-19 για το οποίο νομοθετήσαμε εσχάτως, αποτελούν μικρά αλλά σταθερά βήματα προς την εξάλειψη του τέρατος της γραφειοκρατίας, υπέρ μίας νέας σχέσης πολίτη-Κράτους, που θα παράγει καλύτερες υπηρεσίες για τον πολίτη, ενώ ταυτόχρονα θα μειώνει τον όγκο εργασίας του δημοσίου λειτουργού.
Έρχομαι στο ζήτημα της τηλεργασίας και ειδικότερα στην αξιοποίησή της στο δημόσιο τομέα. Όπως είπα και νωρίτερα, πρόκειται για μια διαδικασία που βρίσκεται ήδη εδώ, δίπλα μας, στον ιδιωτικό τομέα αλλά σε αρκετές περιπτώσεις και στο Δημόσιο, άτυπα. Τα προφανή οφέλη είναι η εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος για τον εργαζόμενο, ο οποίος δεν θα απαιτείται να μετακινείται από και προς τον χώρο εργασίας του. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα εργασίας σε άτομα με προβλήματα υγείας ή με αναπηρία να παραμένουν παραγωγικά ακόμα και όταν δεν θα μπορούν να ασκήσουν καθήκοντα δια ζώσης. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα κ. Υπουργέ να ξαναδείτε τις παρατηρήσεις της ΚΕΔΕ και της ΕΣΑμέΑ, για τα άτομα με Αναπηρία αναφορικά με τις ημέρες τηλεργασίας.
Πέρα από οφέλη όμως, όπως κάθε αλλαγή άλλωστε, η τηλεργασία φέρνει και μια σειρά προκλήσεων. Νομίζω ότι η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου έχει επιτύχει να τις εντοπίσει και να τις αντιμετωπίσει, με τις 4 βασικές αρχές στις οποίες βασίζεται το Σχέδιο Νόμου: τον οικειοθελή χαρακτήρα, για τον εργαζόμενο και για τον φορέα, την αρχή της ίσης μεταχείρισης, για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εξ’ αποστάσεως εργαζόμενων, αναφορικά με την εξέλιξη και τη μισθοδοσία, την προστασία των προσωπικών δεδομένων, με ευθύνη του φορέα και τέλος τον σεβασμό της ιδιωτικής ζωής του εργαζόμενου.
Ειδικότερα το δικαίωμα στην αποσύνδεση, είναι κάτι με το οποίο ασχολούμαστε και στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων, και θα έχουμε την ευκαιρία να τοποθετηθούμε και για αυτό στην Ολομέλεια την ερχόμενη εβδομάδα.
Οι επιμέρους διατάξεις του Σχεδίου Νόμου αποτελούν σύνθεση ερευνών και πρακτικών από ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και υπερεθνικούς Οργανισμούς, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, ο ΟΟΣΑ, το Συμβούλιο της Ευρώπης και βεβαίως ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας. Ρυθμίζονται θέματα που αφορούν τα χρονικά όρια και το ωράριο της τηλεργασίας, και τίθεται μέγιστο όριο στον αριθμό των υπαλλήλων που μπορούν να εργαστούν με τηλεργασία ανά Διεύθυνση σε κάθε φορέα.
Σε γενικές γραμμές κ. Πρόεδρε, νομίζω ότι το Σχέδιο Νόμου που έχουμε μπροστά μας θέτει το αναγκαίο πλαίσιο για τη σωστή εφαρμογή της τηλεργασίας στο Δημόσιο, καλύπτοντας όλες τις πτυχές και τους κινδύνους που μπορεί να ελλοχεύουν, ενώ την ίδια στιγμή παρέχει την απαραίτητη ευελιξία στους αρμόδιους φορείς ώστε η εφαρμογή αυτή να είναι και αποτελεσματική.
Επιτρέψτε μου μια σύντομη αναφορά και στις Διατάξεις του Δεύτερου Μέρους του Σχεδίου Νόμου, οι οποίες κατά την άποψή μου ρυθμίζουν επιμέρους ζητήματα τα οποία θα μπορούσαμε να τα εντάξουμε στη μεγάλη προσπάθεια εκσυγχρονισμού του Δημοσίου. Χαιρετίζω την απόφαση κομμάτων της αντιπολίτευσης να υπερψηφίσουν επί της αρχής το Σχέδιο Νόμου αυτό και ελπίζω μέχρι το τέλος της συζήτησης η συναίνεση αυτή να έχει διευρυνθεί.
Κλείνοντας κ. Πρόεδρε θα ήθελα να αναφερθώ στην Τροπολογία με γενικό αριθμό 918 και ειδικό αριθμό 97. Η Αναμόρφωση των Εισαγωγικών Εξετάσεων της Εθνικής Σχολής Δημόσια Διοίκησης που προτείνει το Υπουργείο, εισάγει καινοτόμες αλλαγές στη διαδικασία που αναβαθμίζουν το εύρος και την ποιότητα των σπουδαστών. Νομίζω μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι καλύτερα καταρτισμένοι απόφοιτοι της ΕΣΔΑ σημαίνει καλύτερες παρεχόμενες υπηρεσίες του Δημοσίου προς τους πολίτες. Τέλος, θεωρώ θετική και την παρέμβαση του Υπουργού στο σύστημα της κινητικότητας, το οποίο θεωρώ ότι δίνει αρκετά σημαντική ευελιξία στη διαχείριση του προσωπικού του Δημοσίου. Σας ευχαριστώ.»