Ο Βουλευτής Πέλλας της Νέας Δημοκρατίας Λάκης Βασιλειάδης τοποθετήθηκε στη συζήτηση στη Βουλή για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων με τίτλο «Δουλειές Ξανά: Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις».
Ο Λάκης Βασιλειάδης χαρακτήρισε ως καινοτομία την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό του ΟΑΕΔ και στάθηκε στην ενίσχυση των ανέργων και ειδικότερα των μακροχρόνιων, στο νέο Επίδομα Εργασίας, που αντιστοιχεί στο 50% του επιδόματος ανεργίας εάν ο άνεργος βρει εργασία το διάστημα που το διακαιούται και για όλη αυτή τη διάρκεια, στην αντιμετώπιση φαινομένων κατάχρησης της ιδιότητας του ανέργου και στη διαγραφή από το μητρώο του ΟΑΕΔ εφόσον ο άνεργος αρνηθεί τρεις φορές κατάλληλες με βάση το προφίλ του θέσεις εργασίας, ενώ τόνισε τη σημασία της κατάρτισης σε νέες δεξιότητες και τη σύνδεση με την τοπική οικονομία,
Επιπλέον, επανέφερε το αίτημα για δημιουργία Επαγγελματικής Σχολής στην Πέλλα, με ειδικότητες που θα συνάδουν με την τοπική οικονομία. Αναφέρθηκε επίσης στη νέα στεγαστική πολιτική με έμφαση στους νέους, στη διασφάλιση της λειτουργίας των ΚΔΑΠ και ΚΔΗΦ και στην ταχύτερη απονομή συντάξεων.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
«Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριοι Υπουργοί, το σχέδιό μας είναι να δημιουργήσουμε μία οικονομία με ισχυρή ανάπτυξη που θα δημιουργεί ευκαιρίες για όλους τους Έλληνες και καλές θέσεις εργασίας με υψηλές αποδοχές. Αυτή ήταν μία από τις σημαντικότερες προεκλογικές δεσμεύσεις της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη το 2019, την οποία ο ελληνικός λαός έλαβε σοβαρά υπόψη όταν μας εμπιστεύτηκε τη διακυβέρνηση της χώρας. Δεν πρέπει να το ξεχνάμε αυτό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Και η αλήθεια είναι πως σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλέστηκε και ο κύριος Υπουργός από την Eurostat και το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, η ανεργία έχει μειωθεί και ως ποσοστό και ως αριθμός ανέργων την τελευταία τριετία. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως επαναπαυόμαστε. Οφείλουμε να κάνουμε πράξη τις δεσμεύσεις μας και το σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα κινείται προς αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση. Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων επιλέγει αυτή τη χρονική στιγμή όπου η οικονομία βγαίνει από τη δίνη των επιπτώσεων της πανδημίας για να επιχειρήσει μία ριζική μεταρρύθμιση της πολιτικής για την απασχόληση.
Τρεις είναι οι στόχοι του σχεδίου νόμου. Πρώτος στόχος είναι η ενίσχυση των ανέργων και ειδικότερα των μακροχρόνια ώστε να αναζητήσουν ενεργά και να μπορέσουν να βρουν σύντομα εργασία. Σε αυτή την κατεύθυνση εισάγεται το επίδομα εργασίας το οποίο στην πράξη σημαίνει τη συνέχιση της καταβολής του επιδόματος ανεργίας σε ποσοστό 50%, εάν ο άνεργος βρει εργασία το διάστημα που το δικαιούται. Αυτή η πολιτική συμβάλλει και στην αύξηση των αποδοχών των νεοδιόριστων, ένα ζήτημα που αναγκάζει πολλούς συμπολίτες μας να μένουν όμηροι του επιδόματος ανεργίας. Επιπλέον χρηματοδοτούνται με εφάπαξ ποσό 300 ευρώ οι μακροχρόνια άνεργοι εφόσον ενεργοποιηθούν ξανά στον τομέα της αναζήτησης εργασίας.
Δεύτερος στόχος αποτελεί η αντιμετώπιση των φαινομένων κατάχρησης της ιδιότητας του ανέργου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε το Υπουργείο και παρουσίασε ο κ. Χατζηδάκης στις συνεδριάσεις της Επιτροπής, παρότι η ανεργία ως στατιστικό μέγεθος μειώνεται οι εγγεγραμμένοι στο μητρώο του ΟΑΕΔ παραμένουν σταθεροί. Και παρ’ όλο που δεν λαμβάνουν το επίδομα ανεργίας, απολαμβάνουν μια σειρά από άλλα προνόμια και παροχές. Προφανώς αυτό πρέπει να σταματήσει. Το κράτος δαπανά ένα αρκετά σημαντικό ποσό χρημάτων των φορολογουμένων για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Ο αντίκτυπος της δαπάνης αυτής πρέπει να είναι στοχευμένος σε όσους έχουν πραγματικά ανάγκη.
Σε αυτή τη λογική εισάγονται κριτήρια για την παραμονή μετά το πρώτο 12μηνο στο μητρώο των ανέργων. Επίσης διαγράφεται κάποιος από το μητρώο εφόσον έχει αρνηθεί τρεις φορές κατάλληλες με βάση το προφίλ του θέσεις εργασίας, ώστε να εξασφαλιστεί ότι η παραμονή στο καθεστώς ανεργίας είναι μια προσωρινή συνθήκη μεταξύ δύο θέσεων εργασίας και όχι μία νέα μακροχρόνια κατάσταση.
Ο τρίτος στόχος αφορά στην κατάρτιση, έναν τομέα όπου το περιθώριο βελτίωσης είναι πραγματικά πολύ μεγάλο, καθώς η χώρα μας υστερεί στον τομέα των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού. Αυτό είναι κάτι που το βλέπουμε καθημερινά ειδικά στην Περιφέρεια. Στην Πέλλα για παράδειγμα τα εργοστάσια μεταποίησης ψάχνουν κάθε χρόνο για ειδικευμένο εργατικό δυναμικό, χωρίς να μπορούν να καλύψουν πλήρως τις ανάγκες τους. Την ίδια στιγμή η χώρα μας προβαίνει κάθε χρόνο σε μετάκληση χιλιάδων εργατών γης από γειτονικά κράτη, ενώ την ίδια στιγμή δεν αξιοποιείται το εγχώριο δυναμικό αφού οι άνεργοι δεν θέλουν να χάσουν το επίδομα ανεργίας για μία εποχική εργασία λίγων εβδομάδων ή και μηνών. Αλλά και σε θέσεις με υψηλές απαιτήσεις σε προσόντα υπάρχουν πραγματικά ελλείψεις. Είναι σημαντικό λοιπόν οι όποιες παρεμβάσεις να γίνονται τοπικά και στοχευμένα. Η κατάρτιση πρέπει να είναι συνδεδεμένη με την τοπική οικονομία.
Σε αυτό το σημείο επανέρχομαι στο αίτημα που έχω μεταφέρει και στον Υπουργό και το έχω απευθύνει και προς τη διοίκηση του ΟΑΕΔ για τη δημιουργία επαγγελματικής σχολής στην Πέλλα με τμήματα που να συνδέονται με την τοπική οικονομία. Η Πέλλα είναι η μόνη ίσως Περιφερειακή Ενότητα της Μακεδονίας που δεν διαθέτει σχολή του ΟΑΕΔ. Η απορρόφηση των καταρτισμένων είναι θεμελιώδης για το θεσμό της κατάρτισης. Για αυτό θεωρώ πολύ σημαντική τη συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους που γνωρίζουν πραγματικά καλύτερα από τον καθένα τις ανάγκες της τοπικής οικονομίας, η οποία προβλέπεται στο σχέδιο νόμου. Επίσης η αξιολόγηση των παρόχων στα προγράμματα κατάρτισης θεωρώ πως αποτελεί μεταρρύθμιση που θα έχει άμεσο αντίκτυπο.
Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων ο ΟΑΕΔ αναδιοργανώνεται, εκσυγχρονίζεται και μετονομάζεται σε Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης. Γίνεται νοικοκύρεμα στους διαθέσιμους πόρους. Ενσωματώνονται νέα ψηφιακά εργαλεία και αξιοποιείται η μεγάλη ακίνητη περιουσία που κληρονόμησε από τον πρώην ΟΕΚ μέσω μιας αναβαθμισμένης στεγαστικής πολιτικής με έμφαση στους νέους. Ολοκληρώνεται λοιπόν η μετατροπή του ΟΑΕΔ από Οργανισμό διαχείρισης της ανεργίας σε Οργανισμό ενίσχυσης της απασχόλησης. Μια διαδικασία που ξεκίνησε αμέσως μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη Νέα Δημοκρατία.
Αναφορικά με τις λοιπές διατάξεις θα ήθελα να αναφερθώ στην επίλυση των θεμάτων των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης και τη διασφάλιση της λειτουργίας τους. Τα ΚΔΑΠ και τα ΚΕΔΗΒ επιτελούν ουσιαστικό έργο ειδικά στις τοπικές κοινότητες της ελληνικής περιφέρειας.
Τέλος, κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να αναφερθώ και στην τροπολογία με γενικό αριθμό 1276 και ειδικό 101, η οποία προβλέπει ταχεία διαδικασία έκδοσης πράξεων απονομής σύνταξης. Έχω τονίσει πολλές φορές την ανάγκη να απονέμονται οι συντάξεις συντομότερα, καθώς σε πολλές περιπτώσεις οι ασφαλισμένοι δεν έχουν άλλα εισοδήματα.
Κύριε Υπουργέ, έχετε κάνει πολλά για την επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων. Το αναγνωρίζουμε, αλλά το περιθώριο βελτίωσης είναι ακόμη μεγάλο. Σε κάθε περίπτωση –επαναλαμβάνω- το σχέδιο νόμου αποτελεί μια ουσιαστική μεταρρύθμιση συνεπή προς τις δεσμεύσεις μας για καθολική απασχόληση και καλά αμειβόμενες δουλειές.
Και για αυτούς τους λόγους, κύριε Πρόεδρε, θα υπερψηφίσω.
Σας ευχαριστώ.»